Biografie

Beishuizen Media Support - interim management, consultancy en detachering Beishuizen Media Support is een initiatief van Alex Beishuizen (1965). Beishuizen begon zijn carrière in de radiojournalistiek. Na enige jaren als marketingmanager bij een aantal omroepen te hebben gewerkt, werd hij hoofdredacteur van internetportal Soneraplaza. Vervolgens was hij chef van diverse deelredacties bij het Algemeen Dagblad, waar onder de internetredactie en de lezersredactie.

 

In oktober 2005 trad Alex Beishuizen toe tot de hoofdredactie van ict-vaktitels Computable en CRN. Hij veranderde Computable van een traditioneel weekblad met website in een online titel met als bijproduct een magazine en diverse jaargidsen. Het werd het eerste traditionele weekblad dat door een internetredactie werd gemaakt. Daarnaast bouwde Computable op zijn initiatief een expertpanel op van meer dan duizend leden die gevraagd en ongevraagd (user generated) content leveren voor website en magazine.

 

Deze bijzondere transitie bleef niet onopgemerkt en Computable won er in 2009 de prestigieuze jaarlijkse LOF Prijs voor vaktitels mee. Computable werd op slag een landelijk bekende vaktitel en nog altijd wordt Alex Beishuizen gevraagd om over dit onderwerp te spreken op congressen en seminars.

 

Het resulteerde ook in een boek over zijn visie op media en internet: ‘Online of flatline, een uitweg uit het sterfhuis van de media’, dat hij samen schreef met toenmalig adjunct-hoofdredacteur van Computable Johannes van Bentum.

 

 

Van september 2008 tot maart 2009 was Beishuizen ook hoofdredacteur van e-businesstitel Emerce. In februari 2010 vertrok hij bij Computable en was hij tot maart 2012 hoofdredacteur van Intermediair, het carrièreplatform voor hoger opgeleiden.  

 

Van 2008 tot en met 2016 was Beishuizen als docent verbonden aan de Hogeschool Utrecht. Hij doceerde verschillende vakken en gaf diverse colleges, veelal met betrekking tot marketing, journalistiek, ondernemerschap, communicatie en verandermanagement.

 

Daarnaast verzorgde hij als (gast)docent colleges voor de Rijksuniversiteit Groningen (RuG), de Fontys Hogeschool Journalistiek en de Universiteit Leiden.

 

Van 2009 tot en 2016 zat Beishuizen in de jury van de LOF Prijs voor vakinformatie, de laatste vier jaar als juryvoorzitter. Als hoofdredacteur van Computable zat hij van 2007 tot 2009 in de jury van de BI & Data Science Award. Van 2011 tot 2014 was Beishuizen tevens jurylid voor de jaarlijkse NL-Awards voor regionale omroepen.

 

In 2013 werkte hij als projectleider aan de  samenwerking tussen de regionale krant BN DeStem en Omroep Brabant in het regionale mediacentrum West-Brabant. Van november 2013 tot de lancering in september 2014 was Beishuizen actief als projectleider in de samenwerking van L1 en MGL in het gezamenlijke digitale nieuwsplatform 1Limburg. Van eind oktober 2014 tot april 2015 werkte hij op interim-basis als hoofdredacteur van de publieke regionale omroep voor Friesland, Omrop Fryslân. In 2016 en 2017 was hij werkzaam als interim-content director van de Adfo Groep met de titels AdformatieTijdschrift voor Marketingen Communicatie en van de IT-vaktitel AG Connect (voorheen AutomatiseringGids).

 

Sinds september 2017 is Beishuizen actief bij onderzoeks- en adviesbureau Passionned Group als associate partner.

Cover Gouden graal of reddingsboei

 

In maart 2018 publiceerde hij zijn tweede boek, Gouden graal of reddingsboei, over innovatie, verdienmodellen, contentmarketing en datagedreven werken in de media.

 

Van mei 2018 tot april 2019 was Beishuizen actief als transitiemanager voor het cluster Zorgmanagement van uitgeverij BSL. In deze rol was hij onder meer verantwoordelijk voor de (succesrijke!) herpositionering van de vaktitel Zorgvisie.

 

Door zijn analytische vermogens, oplossingsgerichtheid, ervaring en kennis van de markt en branche (krant, tijdschrift, radio, tv en internet) kan Alex Beishuizen onmiddellijk meerwaarde bieden voor uitgevers, directies en redacties. Hij is bovenal een change-manager in de breedste zin des woords. Dankzij zijn uitgebreide kennis van mediaorganisaties, online platforms en online publiceren, verdienmodellen, redacties, financiën en stakeholders is hij zeer breed inzetbaar.

 

Mail of bel voor meer informatie.